måndag 10 februari 2020

Babyshower & Blöjtårta

10 Februari 2020


Babyshower & Blöjtårta


Jag fick äran att göra en blöjtårta av 
min kompis för hennes dotters överrasknings babyshower.




Det var min första blöjtårta och det var roligt att göra.
Fick även göra en liten "bok" för gissningar och lyckoboost.




Jag började med att rulla alla blöjor och sätta på gummiband.
Gick ju fort. Sen hittade jag lite olika tips på Pinterest om 
hur man gör. Började med en tillklippt rund kartong och 
en tom hushållsrulle, limmade fast den i mitten på skivan.




Sen är det bara att ställa blöjorna runt ett varv i taget 
och knyta fast ett snöre runt som håller ihop dem. 
Jag började med 6 stycken, sen 12, 18 osv. beroende på hur stor
boten man vill ha, knyt snöre på varje varv.




Bara fortsätta göra likadant på våning 2.
Jag tog en tom toarulle o limmade fast med
limpistol för att ha ett stöd i våning 3.
Yttervarven fick två snören för att hålla ihop.



Tips när du gör en blöjtårta är att ställa den på en snurrbricka.

Banden fäste jag omlott med dubbelhäftande tejp,
se till o ha avsluten på samma ställe, blir baksidan.




Breda bandet är ett blankt Pappersband (från Panduro)
som ofta används att skriva på.
Sen tog jag smalare sidenband utanpå det breda, 
avsluta på samma ställe och samma sätt.










Rosetterna hittade jag tips på YouTube hur man gör.
Limmade dessa med limpistol.



Tårtan krävde ca 1 och 1/2 stora paket blöjor,
beroende på hur stor man vill ha.
Blev lite blöjor över som fick bli några paket till dekoration.







Nalle fick sällskap av badleksaker Nalle Phu och vänner.
Dessa fick ett litet snöre var runt magen för att hålla sig kvar.
Ett par egengjorda napphållare med nappar fick också vara med.







Nu till "Boken"




Fram och Baksida. 
Lite knepigt att få till att skriva ut så det hamnade 
rätt på fram och baksidan, och på lite tjockare papper. 
Sen har jag använt en mall, ritade runt
och klippt ut varje "body" för hand.







Med öljetter växte ärmen på bodyn så att en bokring
inte fungerade, utan jag hittade två kortare kulkedjor som
jag satte ihop boken med. 

Meningen är att varje gäst ska få en sida och fylla i
och sen ska dem samlas ihop,
sättas tillbaka i boken för att sparas som minne.







Tussade med Distress Ink runt varje för lite effekt. 




Fram och baksidan gjorde jag i chipboard som är kraftigare.
Använde ett stort ark från Maja Designs Vintage Baby kollektion.

Hade en stork i tjockare material som jag färglade med Copics
och 3D lack på sina ställen.
Text är utstansat i två färger och limmat lite omlott för skuggeffekten.












Band till stängnings anordning.

Det var en rolig utmaning att göra dessa två alster.
Nu hoppas jag att jag får göra om detta nån gång i framtiden.


Scrappa Lugnt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar